arrow_back

Technische Unie neemt hybride vrachtwagen in gebruik

Technische Unie verzorgt de dagelijkse distributie in de regio Eindhoven nu ook met een Atego Bluetec Hybrid vrachtwagen. De vrachtwagen wordt vooral ingezet voor de binnenstedelijke distributie.

De 12-tons Mercedes-Benz bakwagen met 162 kW (220 pk) EEV-dieselmoter en Telligent-automaat vormt de basis voor de Atego Bluetec Hybrid.

 

Hieraan is een 44 kW (60 pk) elektromotor met hoog voltage lithium-ion accu gekoppeld. Deze is parallel geschakeld aan de dieselmotor waardoor beide krachtbronnen gelijktijdig ingeschakeld kunnen staan.

 

Tot maximaal 60 kilometer per uur rijdt de Atego Bluetec Hybrid elektrisch waardoor de dieselmotor altijd stationair op de achtergrond meedraait zodat nevenaggregaten zoals stuurbekrachtiging en luchtcompressor voor het remsysteem worden aangedreven. De remenergie van de distributietruck die normaal gesproken verloren gaat, wordt opgeslagen in de accu en komt daarmee weer beschikbaar bij het optrekken van de Atego ter ondersteuning van de dieselmotor.

 

Besparing

Dankzij deze efficiente aandrijving in combinatie met een uiterste compacte accu met een hoge energie inhoud en een geoptimaliseerd motor start/stop systeem ligt de gemiddelde brandstofbesparing tussen de 10 en 15 procent. Ook de uitstoot van CO2 wordt met een evenredig percentage teruggebracht. Het hybride systeem is geheel zelfvoorzienend en gebruikt geen externe oplader van de accu.


De ingebruikname van de Atego Bluetec Hybrid vrachtwagen is, na de elektrische vrachtwagen en de vrachtwagens met h et dual-fuelsysteem, een bewuste keuze van Technische Unie die past binnen de doelstelling om de CO2-uitstoot van de logistieke activiteiten binnen vijf jaar te reduceren.

 

 

Prev:
Next: