arrow_back

CO2-Prestatieladder wint ook buiten bouwwereld terrein

De CO2-Prestatieladder is breder toepasbaar geworden voor andere aanbesteders en andere sectoren. Het is daarom niet alleen de bouwsector die gebruik maakt van de CO2-Prestatieladder, ook andere sectoren hanteren de ladder.

Als eerste schoonmaakbedrijf is Asito gecertificeerd voor de CO2-Prestatieladder, onlangs hebben zij niveau 3 behaald. Operationeel directeur Patrick van Meeuwen: ‘Asito loopt voorop op het gebied van duurzaamheid. Daarom hebben we ons ook zo snel mogelijk laten certificeren voor de CO2-prestatieladder.’

KAM-coördinator Hanneke van Doorn: ‘De CO2-Prestatieladder is een uitstekend voorbeeld van een win-win situatie die duurzaamheid kan creëren. Bedrijven worden zich steeds bewuster van hun CO2-uitstoot en de impact die ze daarmee hebben op hun omgeving. Bedrijven die hier goed mee omgaan, maken door deze CO2-Prestatieladder een betere kans op een gunning door de fictieve korting bij aanbestedingen die elk niveau met zich meebrengt.’

Net als Asito heeft International Paint, een onderneming van AkzoNobel, als eerste in de verfindustrie in Nederland een certificaat ontvangen voor niveau 3 van de CO2-prestatieladder.

Met de toekenning is een belangrijke stap gezet op weg naar verdere CO2-reductie in zowel de producten zelf als binnen de activiteiten van International Paint Nederland, maar ook richting de partners in de keten. General manager Geert Geelkerken van International Paint: ‘Duurzaam ondernemen is een kernwaarde van AkzoNobel. Wij zijn uitermate kritisch op onder meer het gebruik van grondstoffen, energie en uiteraard CO2 in de hele waardeketen tot en met de recycling van eindproducten.’

Het zijn niet alleen ‘grote’ bedrijven die gebruik maken van de ladder. Een opzienbarende deelnemer aan de CO2-Prestatieladder is Brandwijk Kerstpakketten. Eigenaar Dick Brandwijk wil graag voorop lopen als het gaat om innovatief ondernemen. ‘In economische roerige tijden moet je niet stil blijven zitten maar vooruit denken. Brandwijk Kerstpakketten en haar zusteronderneming Promo.nl willen graag initiatief tonen op het gebied van duurzaamheid en onze klanten appreciëren dat. Het mes snijdt aan twee kanten; de CO2-Prestatieladder helpt ons bij het reduceren van onze kosten en boort voor ons een nieuwe markt aan.’
Prev:
Next: