arrow_back

Familiebedrijf Lomans ziet CO2-uitstoot met 50 procent dalen

Totaalinstallateur Lomans uit Amersfoort is een echt familiebedrijf. Het bedrijf bestaat volgend jaar 100 jaar. Onder leiding van Paul Lomans (3e generatie) zijn zij begonnen met verduurzamen van de bedrijfsvoering en de keten. Een van de duurzame maatregelen die zijn hebben uitgevoerd is de implementatie van de COâ‚‚-Prestatieladder.

Opdracht Rijkswaterstaat

Paul Lomans is een zeer bevlogen vakman en vindt duurzaam ondernemen niet meer dan normaal. Zo werden de pijlen gericht op de COâ‚‚-Prestatieladder. De crisis en reorganisatie binnen Lomans vertraagde de invoering van de ‘ladder’ tot er in 2014 een opdracht voor Rijkswaterstaat in het verschiet lag. Het te behalen gunningsvoordeel heeft Lomans gestimuleerd om het certificeringstraject zo snel mogelijk af te ronden. Het eerste certificaat werd in 2014 gehaald op niveau 3, in 2015 klom Lomans naar niveau 5. Nu wordt het certificaat vooral gebruikt als managementsysteem en stok achter de deur om structureel CO2 te reduceren.

Het hele bedrijf aan de slag met CO2-reductie

Lomans heeft verschillende maatregelen doorgevoerd voor het behalen van het certificaat voor de Ladder. Er is 100% groene stroom ingekocht, geïnvesteerd in zonnepanelen op het dak en het wagenpark is verduurzaamd. Veel monteurs zijn in plaats van busjes gaan rijden in personenauto’s. Er zijn al vier elektrische auto’s aangeschaft en dit jaar komen er nog vijf bij. Ook is er een compressor geplaatst op het terrein zodat medewerkers de bandenspanning van hun auto kunnen controleren. Daarnaast is er vorig jaar een green driver challenge georganiseerd waarbij medewerkers werden uitgedaagd om zuiniger te rijden. De directie had aangegeven dat alle euro’s die werden bespaard door het zuiniger rijden, gebruikt mochten worden als prijzen voor de deelnemers. Zo heeft Lomans 750 euro aan cadeaus kunnen verdelen onder de drie winnaars en de rest van de deelnemers.

Leertraject

Zo’n verduurzaming van de bedrijfsvoering bleek echt een leertraject te zijn. Zo bleek, de A-label Skoda’s die Lomans had geleased, in theorie een hele goede keuze waren. Alleen in de praktijk waren deze zuinige auto’s toch wat dorstiger. De auto’s moesten dan ook vier man én gereedschap vervoeren naar de bouwplaats. Dit hoge verbruik was niet wat Lomans wilde, en deze auto’s zijn dan ook uitgefaseerd.

 

Daarnaast kwam Jan Wildvank (KAM-lid) tot een bijzondere conclusie. Iedereen gaat ervan uit dat aan de plicht voor twee keer per jaar bandenspanning controleren wordt voldaan door de zomer-winter bandenwissel. De garagemonteur gebruikt vaak standaardwaarden en vullen alle banden met dezelfde hoeveelheid. Er wordt niet naar het plaatje op de auto gekeken. Daarom heeft Lomans een eigen compressor geplaatst.


Effect CO2-Prestatieladder

Heeft het certificeren bij de COâ‚‚-prestatieladder en het doorvoeren van al deze maatregelen daadwerkelijk effect gehad? Nou, daar kan Jan heel duidelijk over zijn: “Onze relatieve COâ‚‚-uitstoot is tussen 2012 en 2015 met ongeveer 50% afgenomen.” Ondanks de doorlopende groei van Lomans, blijft het totaal aan uitgestoten COâ‚‚ door alle maatregelen afnemen. Jan geeft ook aan: “je merkt dat het meer en meer leeft onder de mensen. In het begin was iedereen erg terughoudend, maar nu merk je dat er ook monteurs zijn die graag mee willen doen.”

Prev:
Next: