Vandaag hebben SKAO en de Europese Commissie (EC) de CO₂ Performance Ladder Europe Community of Practice (CoP) gelanceerd op het Public Buyers Platform van de EC. Deze CoP helpt overheidsinkopers de CO2-Prestatieladder te integreren in hun inkoopstrategieën, door heldere doelstellingen te formuleren en structurele CO₂-reductiemaatregelen te verankeren. De CoP werd…
Duurzaam aanbesteden kan een belangrijke rol spelen bij het vergroenen van de economie en het behalen van klimaatdoelen. Als overheid kan het soms een hele uitdaging zijn om precies te bepalen hoe u duurzaamheid in aanbestedingen integreert. De CO2-Prestatieladder biedt hierbij uitkomst. In dit artikel leggen we uit wat de…
Bij het aanbesteden van een opdracht moet u voldoen aan de eisen van de Europese aanbestedingswetgeving. Het inzetten van de CO2-Prestatieladder als gunningscriterium voor de beste-prijs-kwaliteit-verhouding (BPKV) is in lijn met deze wetgeving, mits u dit doet op de door SKAO voorgeschreven wijze. In deze blog leggen we uit wat…
Er zijn weer nieuwe cursussen voor adviseurs over CO₂-Prestatieladder versie 4.0 beschikbaar voor inschrijving. Zowel adviseurs die al bekend zijn met de CO₂-Prestatieladder als adviseurs voor wie de CO₂-Prestatieladder helemaal nieuw is kunnen zich inschrijven. Training voor adviseurs (ervaring met de CO₂-Prestatieladder): Woensdag 16 april, 9.30 – 16.30 uur Deze…
Van alle gecertificeerde organisaties is ruim twee derde een midden- en klein bedrijf (mkb). Variërend van bedrijven in de grond-, weg- en waterbouw en transportsector tot advies- en ingenieursbureaus. In dit artikel laten we zien welke interessante voordelen de CO₂-Prestatieladder kan opleveren voor mkb’ers en hoe u slim gebruikmaakt van…
In versie 4.0 van de CO2-Prestatieladder maken de vijf niveaus van certificering van versie 3.1 plaats voor drie treden. In deze blog leggen we uit wat de drie treden precies inhouden en in hoeverre ze verschillen van of overeenkomen met de niveaus van de vorige versie van de Ladder. De…
Bijdragen aan de klimaatdoelstellingen én kosten besparen. Dat wil de Nederlandse overheid bereiken met het eigen beleid voor Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI). In 2021 en 2022 zorgde dit beleid voor een lagere uitstoot van broeikasgassen. Volgens het RIVM is dit nog niet genoeg om de (klimaat)doelen door onder…
De website CO2emissiefactoren.nl is vernieuwd. Deze lijst bevat betrouwbare emissiefactoren voor de Nederlandse markt en is de basis om een CO₂‑voetafdruk op te stellen en te vergelijken. Naast de jaarlijkse update van de factoren, is er ook een aantal inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd en is de lay-out opgefrist. Algemene updates…
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.