In 2024 zijn in Frankrijk de eerste aanbestedingen met de CO2-Prestatieladder gelanceerd. En niet door de minste partijen. Onder andere het nationale postbedrijf La Poste, netbeheerder RTE en centrale inkooporganisatie voor de gezondheidszorgsector RESAH doen mee. De aanbestedingen omvatten bij elkaar een bedrag van enkele miljarden euro’s. Hiermee kan gigantische…
Om klimaatverandering een halt toe te roepen, heeft de EU ambitieuze doelen gesteld voor de reductie van CO2-uitstoot. Via verschillende richtlijnen worden deze doelen vertaald naar concrete regels en eisen voor landen, sectoren en industrieën. Een aantal van deze richtlijnen zijn nauw verbonden met de CO2-Prestatieladder. In dit artikel zetten…
De komst van versie 4.0 van de CO2-Prestatieladder heeft ook gevolgen voor het inzetten van de Ladder als gunningscriterium in aanbestedingen. Al zijn de veranderingen maar zeer beperkt. In dit blog leggen we uit wat de overgang van versie 3.1 naar 4.0 betekent voor aanbesteden met versie 4.0 en op…
Met de toenemende duurzaamheidsdoelstellingen en strengere regelgeving vanuit de Europese Unie claimen steeds meer bedrijven dat zij naar Net Zero-emissies streven. Oftewel, dat de hoeveelheid broeikasgassen die zij uitstoten gelijk is aan de hoeveelheid die uit de atmosfeer wordt verwijderd, waardoor de netto uitstoot nul is. Hoe toets je dit? Om greenwashing te voorkomen…
Waar de CO2-Prestatieladder een paar jaar geleden nog uitsluitend werd ingezet in aanbestedingen in Nederland en België lopen er nu tientallen aanbestedingen met de Ladder in verschillende Europese landen. Daarmee kun je de internationale uitrol gerust een groot succes noemen. De beweging die hiermee in gang is gezet, zal de…
CO2-Prestatieladder 4.0 probeert zo goed mogelijk aan te sluiten bij internationale normen en wetgeving, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en het Science Based Targets initiative (SBTi). Maar wat is precies hun onderlinge relatie? En waarin verschillen ze of komen ze juist overeen? In deze blog gaan we in…
Nu de urgentie om klimaatverandering aan te pakken toeneemt, worden organisaties geconfronteerd met een groeiend aantal instrumenten om hun CO₂-voetafdruk te verkleinen. Twee van deze instrumenten – het Science Based Targets initiative (SBTi) en de CO₂-Prestatieladder – staan bekend om hun effectiviteit bij het sturen op betekenisvolle emissiereductie. Hoewel…
De Sustainable Development Goals hebben als doel om onder andere armoede, klimaatverandering en ongelijkheid wereldwijd te bestrijden. Het terugdringen van CO2-uitstoot speelt hierbij een belangrijke rol. Door te werken met de CO2-Prestatieladder kunt u met uw organisatie een bijdrage leveren aan het behalen van verschillende SDG’s. In deze blog leggen…
Trede 2 en 3 zijn de hoogste tredes van versie 4.0 van de CO2-Prestatieladder. Beide tredes richten zich op CO2-reductie met de keten en zelfs daarbuiten. Trede 3 vereist de meest ambitieuze doelen en plannen. In deze blog leggen we uit welke eisen gelden voor trede 2 en 3…
De vijf niveaus van de CO2-Prestatieladder hebben in versie 4.0 plaatsgemaakt voor drie tredes. De onderste trede – trede 1 – richt zich op CO2-reductie binnen de eigen organisatie. In dit blog leggen we uit wat trede 1 inhoudt, hoe de eisen van versie 4.0 zijn veranderd ten opzichte…
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte: schrijf u in voor de nieuwsbrief en ontvang nieuws, inspirerende projectcases en artikelen over de CO₂-Prestatieladder.
"*" geeft vereiste velden aan
Nieuwsbrief ontvangen?
"*" geeft vereiste velden aan
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.