arrow_back

Sogeti werkt aan een duurzamer wagenpark

IT-bedrijf Sogeti werkt actief om haar CO2 voetafdruk te verminderen. In de praktijk komt dit vooral aan op het verduurzamen van mobiliteit. Want dat is goed voor 90 procent van de totale CO2-uitstoot van het bedrijf. Manager Duurzaam Ondernemen René Speelman licht toe.

Wagenpark

Het overgrote deel van de uitstoot wordt veroorzaakt door ruim1900 leaseauto’s die de meeste medewerkers gebruiken in hun werk. Het Sogeti wagenpark bestaat nu vooral uit plug-in hybride, hybride en andere milieuvriendelijke auto’s. Hierdoor is de gemiddelde uitstoot de afgelopen jaren al flink gedaald. Speelman: “Twee jaar geleden zaten we gemiddeld met ons wagenpark op 115gr/km CO2 uitstoot. Door de CO2 vriendelijke modellen te stimuleren en de CO2 minder vriendelijke modellen minder aantrekkelijk te maken behalen we nu, eind 2015, een gemiddelde van 95gr/km. Onder de Europese norm dus.”

 

Om dit te bereiken heeft Sogeti normen vastgesteld voor leaseauto’s. Die liggen op maximaal 120gr voor diesel en 140gr voor benzine. “Die norm geldt voor iedereen binnen Sogeti, ook de directie en bestuur.” Ook stimuleert het bedrijf elektrisch rijden. Voor de deur van het kantoor staat een BMW-I3, die iedereen kan boeken alsof het een vergaderruimte is. Nu de fiscale voordelen afnemen zet Sogeti meer in op gedragsbeïnvloeding om zuiniger te rijden. Bijvoorbeeld door aandacht te hebben voor de rijstijl van de medewerkers.

 

In het berekenen van haar voetafdruk houdt het bedrijf geen rekening met het verbruik per auto, zoals de fabrikant het voorschrijft, maar met het aantal verbruikte liters benzine of diesel, afhankelijk van model, type, gewicht.

 

Elektrisch rijden

Zo heeft het bedrijf een aparte regeling opgesteld voor elektrische en plug-in hybride voertuigen. Deze laatste is alleen interessant voor medewerkers die gedurende een dag voldoende kunnen laden zodat zij een hoog percentage elektrische kilometers kunnen maken. “Hiermee voorkomen wij de ‘fiscale’ keuzes wat je te vaak ziet.Het doel is ook om de werkelijke uitstoot eind 2019 uit te laten komen op 95gr/km.”

 

Creativiteit

Maar de auto is en blijft belangrijk in het werk van de IT-professionals, die hun klanten door het hele land hebben. “Het is ondoenlijk om hen helemaal uit de auto te krijgen”, vertelt Speelman. “Naast het pakket dat we aanbieden willen we dan ook meer creativiteit van de medewerkers in mobiliteit. We hameren erop dat ze zoveel mogelijk de verschillende vormen van mobiliteit combineren. Alle medewerkers krijgen gratis een NS Business Card. Het aantal treinkilometers stijgt en de autokilometers dalen dan ook”, volgens Speelman.

 

Mobiliteitsbudget

Daarnaast werkt Sogeti al jaren met een Mobiliteitsbudget voor iedere medewerker. Speelman: “Voorop staat dat je op tijd bij de klant bent. Hoe je dat doet is aan jezelf. Of je neemt de auto of je gebruikt je NS Business Card. Wij sturen ook aan op zo CO2 zuinig mogelijke keuzes daarin. Je kunt je budget inzetten voor het gebruik van je privé auto, een leaseauto of voor een abonnement op GreenWheels in combinatie met je NS Business Card. Je kunt zelf de keuze maken. Als je kiest voor een leasecontract zit je wel vast aan een contract van 3 tot 4 jaar en een aantal kilometers.”

 

Cleaner Car Contracts

Het bedrijf wil ook gaan samenwerken met Cleaner Car Contracts, het platform voor fleetowners en leasemaatschappijen die een schoner en zuiniger wagenpark willen.

 

Prev:
Next: