arrow_back

VNO-NCW: Duurzaam ondernemen is de laatste vijf jaar dominant geworden

Steeds meer bedrijven willen van duurzaamheid hun handelsmerk maken, omdat klanten, toeleveranciers en talent op de arbeidsmarkt daarom vragen. En zoeken daarbij de hulp van niet-gouvernementele organisaties (ngo’s) die expertise kunnen leveren.

Dat signaleren ondernemersorganisatie VNO-NCW en MKB Nederland in de nota ’Onze gemeenschappelijke toekomst’. ‘Terwijl de klassieke polder het door de instorting van de FNV heel moeilijk heeft, is op het gebied van duurzaamheid een nieuwe, moderne polder aan het ontstaan, waar werkgevers ook met andere maatschappelijke organisaties, universiteiten en de overheid overleggen en afspraken maken,’ zegt Jan-Willem van den Braak, hoofd van de stafgroep levensbeschouwing en maatschappelijk ondernemen bij VNO-NCW.


Aanleiding van het document waarin VNO-NCW en MKB Nederland de achtergrond, initiatieven en activiteiten rond duurzaamheid en internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen uiteenzet en toelicht, is volgens Van den Braak de enorm toenemende belangstelling van het bedrijfsleven in duurzaam ondernemen. ‘Duurzaam is de laatste vijf jaar dominant geworden. We krijgen er veel vragen over en zijn hier steeds actiever mee bezig. Zie dit als een verantwoording over onze activiteiten rond het thema in de afgelopen jaren.’


Ultieme waarde

Het rapport noemt duurzaamheid de ‘ultieme waarde’, helemaal nu de wereld snel verandert. Duurzaamheid moet daarin een centrale rol spelen, vinden de werkgeversorganisaties. Voor een duurzame economie is bijvoorbeeld een halvering van de voetafdruk per westerse consument nodig.


VNO-NCW en MKB Nederland signaleren verder dat duurzaam ondernemen inmiddels een vereiste is om goede arbeidskrachten aan te trekken, en essentieel aan de verkoopkant in zowel de business-to-business- als consumentenmarkten. Ecologie en economie zijn ook geen tegengestelde polen, waartussen gekozen moet worden, aldus het rapport, maar twee aspecten die met elkaar in overeenstemming kunnen worden gebracht. Het concept ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is eigenlijk een pleonasme van ‘ondernemen’.

 Met dank aan Club van 30 en de Telegraaf

Prev:
Next: