arrow_back

Innoveren met Energie Nul Projecten

Energie-neutrale woningen en kantoren zijn inmiddels een bekend begrip. Dergelijke woningen en kantoren produceren evenveel warmte en stroom als ze verbruiken. Een vergelijkbare aanpak is ook mogelijk in de Grond-, Weg-, en Waterbouw (GWW). Het bewijs hiervan is de Ramspolbrug in de N50.

Volgens Rijkswaterstaat (RWS) het eerste Energie Nul Project ter wereld en volgens minister Schultz van Haegen een ‘icoon van innovatie’. De brug vangt energie op van de beweegbare klep die vrijkomt bij het afremmen. Samen met energie verkregen van 320 zonnepanelen levert dat voldoende energie om de brug weer te openen. RWS nam voor de Ramspolbrug geen genoegen met een standaard ontwerp en eiste echte innovatie van marktpartijen. Hiermee stimuleerde RWS de markt om out of the box te gaan nadenken. De Rampspolbrug was voor het HIER Klimaatbureau en NLingenieurs aanleiding om de HIER Energie Nul Prijs in het leven te roepen, een jaarlijkse competitie voor Energie Nul projecten in de grond-, weg- en waterbouw. Dan kan een station zijn, een weg, een sluis, een bedrijventerrein of mogelijk zelfs bepaalde apparatuur. Doel van de prijs is het streven naar Energie nul ontwerpen meer bekendheid te geven en duurzame innovatie in de GWW te vergroten.

Energie Nul Projecten zijn niet per definitie duurder dan standaard projecten. Als er in hoge mate sprake is van innovatie, in het proces of product dan is het mogelijk om kosten te reduceren. Het is wel een vereiste dat opdrachtgevers nauw samenwerken met het bedrijfsleven in een geïntegreerd team zodat men uitgedaagd blijft om tijdens het ontwerp,- en realisatieproces innovatief na te denken. Het ontwerp, bouw en gebruik van energieneutrale projecten vergt innovatiekracht, een nieuwe manier van werken en geïntegreerde kennis en vaardigheden. Dit zal resulteren in concurrentievoordeel op de Nederlandse en internationale markt.

Inmiddels zijn er zes genomineerden voor de prijs:

  • De Johan Friso Sluis in Stavoren, een sluis die evenveel stroom opwekt als hij verbruikt
  • De duurzame A15, zon en wind langs deze snelweg moeten hier evenveel stroom leveren als de auto’s zouden verbruiken als ze elektrisch rijden
  • De N329, aan de oostzijde van het Brabantse Oss, waar het energiegebruik is gehalveerd en de rest met zonnepanelen wordt opgewekt
  • De Drachtsterweg, één van de toegangswegen tot Leeuwarden, ook met minimaal energieverbruik en de resterende energiebehoefte op basis van duurzame energie
  • Recycling Light, openbare verlichting die zijn energie krijgt van de koplampen van passerende voertuigen
  • De Smart Highway, een weg die zichzelf verlicht met een ‘priority lane’ voor elektrische voertuigen, die zichzelf kunnen opladen op deze baan.


De voorbeelden laten zien dat het Energie Nul concept levensvatbaar is en leidt tot creatieve ideeën voor meer duurzame mobiliteit. Een dergelijke aanpak biedt ook kansen voor de export. En dat is in deze moeilijke tijden van niet te onderschatten belang.

 

Sible Schöne

Prev:
Next: