arrow_back

Bouwsector maakt grootste stappen in verduurzaming van productieketen

De Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) heeft onderzocht hoe 40 Nederlandse, beursgenoteerde ondernemingen hun productieketens trachten te verduurzamen en welke vorderingen daarbij gemaakt worden. De Nederlandse bouwsector heeft het meeste vooruitgang geboekt in het verduurzamen van zijn productieketens.

Wetgeving is nog steeds de meest effectieve aanjager van verduurzaming, zo stelt de VBDO vast. Toch komt daar nu langzaam verandering in. ?We zien dat er steeds meer initiatieven ontstaan vanuit het bedrijfsleven zelf?, aldus VBDO-directeur Giuseppe van der Helm. Hij doelt daarmee onder meer op het toenemend aantal certificeringsprogramma?s voor leveranciers.

Bedrijven die hun productieketens willen verduurzamen, weten veelal niet goed hoe om te gaan met toeleveranciers die niet goed meewerken. Dat is ��n van de constateringen die de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) doet in de jaarlijkse Benchmark Verantwoord Ketenbeheer.

Bouwsector
Het meeste vooruitgang in het verduurzamen van de productieketens boekt de Nederlandse bouwsector. In voorgaande jaren waren vooral Royal BAM Group, Ballast Nedam en Heijmans verantwoordelijk voor de duurzame innovaties in de branche. Nu moeten ze de eer in toenemende maten delen met branchegenoten. Royal BAM Group blijft nog steeds koploper in de bouwsector. ?Afgelopen jaar hebben alle bouwbedrijven in ongeveer gelijke mate bijgedragen aan de score van de sector in de benchmark?, aldus Van der Helm.

Alle bouwbedrijven zijn gecertificeerd op de CO2-Prestatieladder en hebben een maximale score behaald op Governance en Strategy. De bedrijven geven aan dat met de implementatie van de ladder zij gecommiteerd zijn aan het reduceren van CO2.

De beste scores in de benchmark staan al jaren op naam van dezelfde ondernemingen. Van der Helm: ?Toch zijn er dit jaar wel wat opmerkelijke verschuivingen. Aperam, Fugro, Boskalis, Wessanen, ASMI, Heijmans, SBM Offshore en KPN hebben het afgelopen jaar namelijk hun score met minimaal 10 procent tot bijna 20 procent weten te verbeteren.?


Prev:
Next: